Bestuurlijke en ambtelijke vertegenwoordiging
Binnen de MGR bestaat een aantal formele organen die we hier kort toelichten.
Algemeen Bestuur (AB)
Het Algemeen Bestuur is verantwoordelijk voor de algehele koers van de MGR en stelt bijvoorbeeld de begroting vast. Het Algemeen Bestuur bestaat uit 15 leden, de voorzitter inbegrepen. Dit zijn leden van de Colleges van Burgemeester en Wethouders van de deelnemende zeven gemeenten. Zij worden benoemd door de raden in de regio. Nijmegen heeft drie leden afgevaardigd in het algemeen bestuur: burgemeester Bruls (tevens voorzitter van de MGR) en de wethouders J. Brom en T. van Elferen.
Het AB heeft de volgende vertegenwoordiging en het volgende stemrecht:
Deelnemers en aantal leden | Vertegenwoordigers | Functie | Aantal stemmen per bestuurslid |
---|---|---|---|
Gemeente Berg en Dal (2) | I. van de Scheur | Lid | 11 |
Gemeente Beuningen (2) | F. Houben | Lid | 8 |
Gemeente Druten (2) | G. de Wildt | Lid | 6 |
Gemeente Heumen (2) | P. Baneke | Lid | 5 |
Gemeente Mook en Middelaar (2) | F. Dillerop | Lid | 3 |
Gemeente Nijmegen (3) | J. Brom | Lid | 36 |
Gemeente Wijchen (2) | M. Derks | Lid | 13 |
Besluiten van het algemeen bestuur kunnen alleen genomen worden indien alle algemeen bestuursleden van minimaal drie gemeenten instemmen met het besluit én voldaan is aan een meerderheid van stemmen.
Dagelijks Bestuur (DB)
Uit het het Algemeen Bestuur wordt het Dagelijks Bestuur gevormd, bestaande uit drie leden inclusief de voorzitter. Zij vertegenwoordigen in het Dagelijks Bestuur niet de gemeente waar ze burgemeester of wethouder zijn, maar zij nemen plaats in het DB namens het AB. Zij worden dan ook benoemd door en zijn verantwoording schuldig aan het AB. Voorzitter van het DB is namens de gemeente Nijmegen burgemeester Bruls. Naast Nijmegen zijn ook Berg en Dal en Wijchen vertegenwoordigd in het DB.
Deelnemer | Vertegenwoordiger | Functie |
---|---|---|
Gemeente Nijmegen | H. Bruls | Voorzitter |
Gemeente Berg en Dal | I. van de Scheur | Lid |
Gemeente Wijchen | M. Derks | Lid |
Bestuurscommissies: Bestuurscommissie Werk
In de regeling van de MGR is de mogelijkheid opgenomen om bestuurscommissies in te stellen. Dit is een bevoegdheid van het AB. Als het AB voornemens is een bestuurscommissie in te stellen, moeten eerst de raden van de deelnemende gemeenten in de gelegenheid worden gesteld wensen en bedenkingen kenbaar te maken. Het AB benoemt de leden van de bestuurscommissie, bepaalt welke bevoegdheden de bestuurscommissie heeft en wat de opdracht is van de leden van de bestuurscommissie.
Op dit moment kent de MGR één bestuurscommissie: de bestuurscommissie Werk. De leden van de bestuurscommissie Werk zijn de portefeuillehouders Werk van de deelnemende gemeenten. De bestuurscommissie wordt voorgezeten door het lid van het dagelijks bestuur met Werk in de portefeuille, in dit geval de wethouder van de gemeente Wijchen.
Ambtelijke ondersteuning
Voor wat betreft hun werkzaamheden in het dagelijks bestuur van de MGR, ontvangen de Nijmeegse
wethouders net als de andere DB-leden ondersteuning in de voorbereiding voor de vergaderingen door de ambtelijke organisatie van de MGR. Ondersteuning van de wethouder Werk en Inkomen voor de bestuurscommissie Werk gebeurt zowel door de ambtelijke organisatie van de MGR als door het programma Werk en Inkomen van de gemeente Nijmegen.
De Nijmeegse AB-leden worden als volgt ondersteund: voorafgaand aan de AB overleggen (5x per jaar) worden de stukken ambtelijk (inhoudelijke en financieel) voorbereid en via portefeuillehouders naar het college geleid. AB-leden stemmen onderling af over de Nijmeegse standpunten; waar nodig wordt een collegebesluit voorbereid.
Specifiek IRVN
Directeur IRVN legt direct verantwoording af aan AB en DB van MGR. Er is een portefeuillehoudersoverleg digitalisering die elk kwartaal bijeenkomt om zowel de samenwerking met iRvN als het regionale informatiebeleid op elkaar af te stemmen. Dit heeft vooralsnog een informeel karakter ter voorbereiding van voorstellen aan de deelnemende Colleges en Raden. In 2023 is besloten met elkaar te gaan werken aan een strategische i-agenda voor het Rijk van Nijmegen die in 2024 verder vorm moet gaan krijgen. Daarbij moet onderzocht worden hoe de organisatie en financiering van deze samenwerking vorm te geven. Het streven is dat de inhoud die maatschappelijke waarde voor de regio toevoegt, daarvoor leidend wordt.
De kring van Gemeentesecretarissen Rijk van Nijmegen vormt de ambtelijk opdrachtgever aan iRvN en het regionaal Strategische overleg iRvN (RSOi) CIO/hoofden bedrijfsvoering) zorgt voor advisering opdrachtformulering en realisatie rond thema’s die in gezamenlijkheid worden gedaan. Het RSOi zorgt voor oplading van de strategische i-agenda die zij voorlegt aan de kring (bedrijfsvoering) en PFO (bestuurlijk) alvorens dit tot uitvoering te kunnen gaan nemen en indien aan de orde wordt dit aan de deelnemende Colleges en Raden voorgelegd in verband met de benodigde middelen en afweging op meerwaarde.
Binnen de Nijmeegse organisatie is afdeling PIF, concernmanager PIF en de CIO |manager Ontwikkeling I&A verantwoordelijk voor de invulling van de opdrachtgevers rol en zij sturen het strategische overleg aan van Nijmegen-iRvN (deel functioneel beheer) en de CIO is lid van Regionaal Strategisch Overleg informatie SROi. (Infradeel). Daarnaast wordt op dezelfde wijze het tactisch overleg vorm gegeven en ingevuld met vaste vertegenwoordiging aan Nijmeegse zijde vanuit team Ontwikkeling I&A en operationeel (diverse medewerkers afhankelijk van thema binnen de I-bureaus van PIF).